Monday, February 1, 2010

Jangan Putus Asa dari Rahmat Allah I


Masa berlalu begitu cepat.... pejam celik ... kini sudah 1 Febuary 2010.

Masa-masa yang berlalu adalah sejarah. 

Kehidupan adalah hari ini. 
Esok belum pasti. Biar apa pun perancangan kita. 
Yang pastinya kita sentiasa dalam perancanganNya.

Banyak peristiwa berlalu tanpa tinta dilakarkan buat panduan dan petunjuk kepada dunia...
Rugi sangat... kerna ianya akan berlalu tanpa sesuatu yang boleh dikongsi bersama.

Pagi tadi... musafir aku dan teman-teman bukan dirancang... ianya merupakan laluan taqdir.

Seminggu yang lalu kami didatangi seorang ibu dan 3 anaknya yang ditinggalkan suami tanpa bantuan ... tanpa sokongan .. di saat dia amat memerlukan bantuan dan sokongan terutamanya kasih sayang dan dokongan seorang lelaki. 

Kehidupannya terganggu sudah agak lama... jari jemarinya keras memaku... suaranya yang berloghat utara terus berubah ... berkecek Kelate begitu petah sekali... tubuhnya yang masih segar dalam usia lewat 30an sudah berubah laku kepada "orang tua" yang sudah uzur menginapi tubuhnya...

Ingatkan dia berasal usul dari negeri Pantai Timur ... dek kefasihan berkata-kata... namun hakikatnya dia seorang ibu yang merana akibat gangguan makhluk yang menguasai dirinya... menjadikan dirinya diabaikan oleh suami tanpa kasih sayang dan jagaan selayaknya.

Setiap kali dia "histeria"... lupa dirinya... lupa diri anak-anaknya.... hidup terganggu... 
anaknya pula sering menangis... tidak cukup belaian dan sentuhan seorang ibu yang normal jiwanya. 
Anak yang tua sudah mengenali rawak diri ibunya tatkala itu...
Di bawah para sedar... ibunya yang pekat bercakap loghat utara ... pasti berubah suara dan te-lornya... anaknya yang kecil pula tiada upaya... terpinga-pinga....hanya mampu menangis ... tanpa mengerti apa cerita siibunya berubah suara ... berubah watak dirinya...

Tapi pabila dia sedar dan waras... itu bukan peribadinya.... itu bukan dirinya.
Dia seorang ibu yang begitu mengambil berat akan anak-anaknya.
Seorang ibu yang kaya dengan kasih sayang dan senda gurau... 
seorang ibu yang amat mengasihi anak-anaknya.

Di awal pagi...kerjayanya adalah seorang pendidik yang disanjung tinggi oleh anak didiknya....  mencari rezki buat seisi keluarga... 
manakala di petang dan malam harinya... berhempas pulas mengadakan kelas tusyen...buat mencari rezki yang halal membiayai dirinya dan anak2nya.

Rumahnya dijual... akibat sakit yang tiada kunjung hilang... rumah dikatakan terganggu... tiada jalan melainkan berpindah... namun sakitnya tidak pindah-pindah jugak.
Habis sudah wang ringgit ke sini dan ke sana... mencari ubat agar diri kembali sihat ceria. 

Suami nya? Dia masih ada... bersama isterinya yang lain di pantai timur.
Anaknya yang besar sudah mengerti hati budi ayahnya... 
dan dia sudah berhenti mengharap... 
berhenti mengharap secubit kasih sayang ayahnya ...
yang kalau hadir pun di tepi ibarat tiada di sisii...

kini hanya mampu mengemis kasih sayang mak saudaranya yang sudah berhenti kerja menjaga mereka dek watak ibunya yang sering berubah laku tanpa mahunya... 
kini juga... mampu menumpang kasih saudara dari jirannya... menjaga dan memelihara anak-anaknya bagaikan saudara yang tiada darah persaudaraannya... melainkan ikatan persaudaraan sesama muslim jua.

Alhamdulillah dia kini sudah sembuh... riak senyumnya sudah ceria... sudah gembira... tidak seperti yang dulu-dulu... 
senyumannya bukan senyuman ketika "orang tua" yang melemparkan senyuman bila ditawarkan jin jantan oleh Haji Yusup...agar berlalu pergi dari tubuhnya...
kata-katanya rapi seindah rupa... kali ini tiada kata nesta yang mengakui dirinya milik situa.. berbicara semahu nafsu yang ada... mengakui diri tiada tandingan... tapi merana kepanasan akibat takbur pada yang Esa...

Bila disingkap....cerita dirinya bermula akibat mencari ubat buat ibunya yang dikatakan terkena "sakit saka"... namun sakitnya terkena juga pada dirinya akibat bomoh yang rupanya ada hati pada dirinya... pelbagai helah dilakukan agar dia sering kunjung di teratak sibomoh itu. 
Sakit saka itu satu hal...sihir pula lagi satu hal.

Tapi itu kisah dulu... pengajarannya... merawat diri perlu petunjuk ilmu... bukan ditunjuk ikut nafsu...tanpa ilmu...

Latifah Ilmu:
Jangan putus asa dari Rahmat Allah.
Berubatlah... carilah perawat yang soleh lagi benar.

Satu Riwayat dari Usamah bin Syarik r.a berkata:
" Seorang Badwi bertanya: " Wahai Rasulullah! Adakah aku perlu berubat? Jawab Baginda: " Ya, wahai hamba Allah. Berubatlah. Sesungguhnya Allah SWT tidaklah menjadikan sesuatu penyakit kecuali dijadikan juga ubatnya kecuali satu penyakit." Mereka(para sahabat) bertanya: " Apakah dia wahai Rasulullah!". Baginda menjawab: Al Haramu iaitu Tua".

Dalam hadis ini, jelas bahawa Rasulullah SAW memerintahkan kita mengambil asbab dan berikhtiar berubat. Untuk berubat, berikhtiar hendaklah mencari perawat yang soleh dan bertaqwa, rawatan yang tidak bercanggah dengan Islam dengan keyakinan bahawa penyembuh yang sebenarnya ialah Allah SWT.

Elakkan mendapatkan rawatan dari perawat yang mempunyai unsur2 "tanasukh  arwah" iaitu menurun, menggunakan pendamping sebagai tandanya penggunaan kemenyan dan meminta barangan spt mangkuk, air dan limau sebagai laluan tilikan mereka. Pastikan rawatan tersebut jauh dari unsur2 yang menyalahi akidah dan syariat. Semasa rawatan dijalankan ianya adalah dalam tatalaku yang tidak menyalahi syariat seperti pakaian yang sopan dan terjaga dari fitnah.

0 comments:

Post a Comment

 
footer